By Peter Carlsson

Tankar, reflektioner och hugskott.

Otidsenlig syn på sociala medier

I dagens utgåva av di.se står att läsa om skilda inställningar till sociala medier, i synnerhet Facebook, bland ett antal större svenska företag, bland annat SAS, Ericsson, H&M och Nordea. Synen på de sociala kanalerna sträcker sig från att öppet tillåta användandet över att tillåta bara för vissa, ”bara de anställda som behöver det”, till att helt förbjuda tillgång.

Det som slår mig när jag läser artikeln, och de obligatoriska kommentarerna, är att om den bild som tecknas i artikeln av de svenska företagens inställning till sociala kanaler är en representativ bild av hur det verkligen förhåller sig, är det verkligt sorglig läsning.

Att av systemtekniska säkerhetsskäl blockera t ex Facebook, kan man möjligtvis förstå, men att lägga locket på de sociala kanalerna på grund av uppfattningen att Facebook främst finns till för ”att hålla kontakten med vänner och bekanta och det ingår inte i jobbet”, som Niclas Härenstam, informationschef för SAS Sverige, uttrycker det, är väl närmast att betrakta som tjänstefel.

Framtidens vinnare finns knappast bland dem med restriktiv syn på sociala medier; de finns förstås bland dem som redan förstått att öppenhet och transparens, och ett smart användande av företagets bästa ambassadörer, är nödvändiga, för att inte säga oundvikliga, ingredienser i det recept som stavar framgång.

Annonser

Postat i:Allmänt, Arbete, Skriverier, , , , , , , , , , , , , , ,

One Response - Comments are closed.

  1. […] blogginlägget:  Otidsenlig syn på sociala medier Tags: allmant, allmnt, by-peter-carlsson, ericsson, facebook, journalistik, kul, personligt, […]

Jag stödjer projektet Gula hund

Bekämpa främlingsfientlighet!

Vi gillar olika!

Följ mig på Twitter

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

%d bloggare gillar detta: