By Peter Carlsson

Tankar, reflektioner och hugskott.

Jag blir pinsamt berörd av Carl-Henric Svanberg

Ja, jag kan inte uttrycka det på annat sätt än att jag blir pinsamt berörd när jag i Sydsvenskan läser en artikel som handlar om Carl-Henric Svanberg, f d koncernchef för Ericsson och numera styrelseordförande för oljejätten British Petroleum, BP. Artikeln handlar om Svanbergs första bolagsstämma i BP och hans tankar kring det bråk som förväntas kring BPs kommande utvinning av så kallad oljesand i Alberta i Kanada.

Jag blir pinsamt berörd eftersom det i artikeln så tydligt framgår att Svanberg knappast lär tillhöra den begåvningsresurs samhället så väl behöver men likväl bestrider en position där hans val och gärningar påverkar oss andra i hög grad.

När Svanberg försvarar BPs omdiskuterade beslut att investera i utvinning av oljesand med orden ”det energibehov världen har måste tillfredsställas på något sätt och vi kan inte välja den ena eller andra energikällan” blir jag både rädd och ledsen. Rädd för de tänkbara miljömässiga implikationerna av hans yttrande och ledsen över att någon i en position som hans inte kommit längre i sin syn på energibehov kontra miljöansvar.

Men Svanberg nöjer sig inte med det utan fortsätter glatt att leverera klokheter. På frågan om hur han ser på att oljebranschen uppfattas som smutsig och skurkaktig svarar han ”det är lite festligt att branschen utmålas som smutsig när vi samtidigt är så fruktansvärt beroende av energi. Men vi släpper inte ut någonting. Föroreningarna kommer från bilar.”

Jo, tjena. Lite samma argumentation som amerikanska NRAs (National Rifle Association) intelligensbefriade retorik om vapen som inte dödar.

Med vänner som Carl-Henric Svanberg behöver samhället och vår gemensamma tillvaro inga fiender.

Postat i:Allmänt, Arbete, Personligt, Skriverier, , , , , , , , , , , , , ,

One Response - Comments are closed.

  1. Lagerwall skriver:

    Holy shit! Helt förkastligt!

Jag stödjer projektet Gula hund

Bekämpa främlingsfientlighet!

Vi gillar olika!

Följ mig på Twitter

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

