By Peter Carlsson

Tankar, reflektioner och hugskott.

Kvalitet och kvantitet – en fortsättning

Informationschefen på Sveriges Kommunikationsbyråer, Morgan Öberg, valde att besvara mitt öppna brev (se föregående inlägg) med ett mejl till mig. Här följer hans svar och under det mitt svar till honom. Jag vill ju inte undanhålla mina kära läsare fortsättningen på konversationen:

Hej,

tack för din fråga.

Syftet med att publicera, kategorisera och tagga pressmaterial som du refererar till är naturligtvis att alla som är intresserade av en organisation, företag eller ämnesområde ska kunna söka upp och hitta det material man är intresserad av. Visst finns det många invändningar man kan ha mot informationsmängden, överinformation och brus som finns i vårt moderna informationssamhälle. Jag har kommit till ungefär den här slutsatsen: att det är bättre att använda sig av tjänster där användaren söker upp den information de är intresserade av än tvärtom. Då räcker det å andra sidan inte att publicera ett vinnarpressmeddelande.

/Morgan

Hej igen Morgan!

Tack för ditt svar! Det gör mig dock förbryllad. För precis som jag anser du tydligen att ”det är bättre att använda sig av tjänster där användaren söker upp den information de är intresserade av än tvärtom”. Men ändå väljer du att dränka mottagarna med en störtflod av pressmeddelanden.

Även jag inser naturligtvis att det inte räcker med ett sammanfattande vinnarpressmeddelande av det slag ni skickade ut natten till i dag. Men med ett uppföljande, utbyggt sådant som dessutom är försett med rätt sorts länkar till resterande information, och med rätt typ av taggar och kategoriseringar lär du få ett betydligt bättre genomslag hos landets redaktioner och övriga mottagare.

För när du nu är uppe i detta dygns 14:e pressmeddelande börjar enligt min mening ett löjets skimmer lägga sig över Sveriges Kommunikationsbyråers pressbearbetningstrategi. Jag vet inte hur väl insatt du är i ert verktygs olika funktioner och möjligheter, men det är högst troligt att de flesta som bevakar era pressreleaser också lär träffas av dem samtliga minst en gång. Dessutom riskerar man, beroende på vilken mediakategori man tillhör och på vilket sätt ni kategoriserat utskicken, dessutom få åtminstone någon av dem ytterligare en gång. Lite som push och pull, du vet.

Jag har generellt inga invändningar mot informationsmängden du menar finns i vårt moderna informationssamhälle. Det är relativt enkelt att lära sig filtrera, selektera och prioritera. Vad jag vänder mig emot är misshushållning av moderna push-liknande tekniker för att upprepa och trycka ut sin information in absurdum. På ett sätt som gör att man som mottagare inte kan värja sig på annat sätt än att helt ”blockera” avsändaren.

För den uppdaterade och tekniskt påläste informationsavsändaren borde det i princip, något tillspetsat, räcka med att en (1) gång tala om var informationen, som i det här fallet handlade om årets Guldäggsvinnare, finns att hämta, och sedan distribuera den upplysningen med hjälp av moderna metoder. De journalister, redaktioner och övriga som är intresserade av pressinformationen lär nog hitta fram ändå. Dessutom lär du själv spara en massa tid och energi, åtminstone jämfört med att trycka ut 14 pressreleaser på mindre än ett dygn.

Och egentligen kunde jag väl bara låtit det passera och själv sparat både tid och energi. I morgon är det ju över för den här gången. Men tyvärr. Det gick inte. Inte när inte ens Sveriges Kommunikationsbyråer förstår hur man kommunicerar på ett bra sätt. Kanske läge att be någon av årets Guldäggsvinnare om hjälp – både med strategi och det rent operationella handhavandet?

Med vänliga hälsningar
Peter Carlsson

Postat i:Arbete, Personligt, Skriverier, , , , , , , , , , , , ,

Jag stödjer projektet Gula hund

Bekämpa främlingsfientlighet!

Vi gillar olika!

Följ mig på Twitter

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

