By Peter Carlsson

Tankar, reflektioner och hugskott.

Osannolikt osolidariskt, Gudrun

I dagens Ystads Allehanda skriver Gudrun Schyman en debattartikel i ett försök att rättfärdiga PR-jippot där hon och FI bokstavligt talat brände 100 000 kronor. Min reaktion blev denna:

Bästa Gudrun!

Det finns hos mig inga tvivel om att löneskillnaderna mellan kvinnor och män är stötande. Varje tillgänglig resurs bör användas för att avskaffa denna närmast medeltida företeelse. Med detta sagt anser jag ändå att du begått ett nästan oförlåtligt misstag när du låtit ändamålen helga medlen i din iver att skapa pr kring din och FIs strävan efter att bygga jämlikhet. Att göra jämförelser med vad exempelvis en vanlig halvsidesannons skulle ha kostat, är ett skenargument i ett försök att rättfärdiga det ni gjort. De 100 000 kronor som eldades upp är borta för evigt ur hanteringen. De kan inte längre bidra till något gott. De kunde använts för att borra X antal nya brunnar i av svår torka drabbade områden i Afrika, de kunde garanterat X antal barn i utvecklingsländer skolgång under lång tid framöver, de kunde bekostat räddningen av regnskog i svårt exploaterade tropiska områden. Listan kan göras lång. Ändå väljer du, förmodligen förblindad av våra egna i-landsproblem, att låta dessa värdefulla resurser bokstavligt talat gå upp i rök. Allt för att ”göra en poäng” som ändå kommer att vittra bort i våra minnen så snart nästa ”kioskvältare” står på löpsedlarna. Osmart, osmakligt och osolidariskt.

Postat i:Allmänt, Personligt, Skriverier, , , , , , , , , , , , , , ,

3 Responses - Comments are closed.

  1. Kalle Lindberg skriver:

    Handen på hjärtat Peter. Skulle du ha bloggat om diskriminerande löneskillnader även om Gudrun inte eldat pengar i Visby? Jag vet att jag inte skulle ha gjort det och därför skrev jag följande blogginlägg där jag polemiser mot din ståndpunkt:

    http://www.hammerhanborg.com/sv/Aktuellt–press/Valbloggen-2010/Blogg-arkiv/Dates/2010/7/Gudrun-Schyman-fick-valuta-for-pengarna/

    • Peter Carlsson skriver:

      Handen på hjärtat, Kalle. Har du ens förstått vad du läst? Mitt blogginlägg handlar inte om diskriminerande löneskillnader. Det handlar om huruvida man kan tillåta sig att använda vilka metoder som helst för att skapa pr kring något som i sig är behjärtansvärt. Att låta ändamålet helga medlen. Jag har aldrig ifrågasatt sakinnehållet i Schymans inlägg – diskriminerande löneskillnader måste naturligtvis bekämpas – eller huruvida hennes pr-jippo var effektivt eller inte. Vad jag däremot säger är att vi i det arbetet, eller andra viktiga påverkansarbeten, inte kan kasta alla principer och värdegrunder överbord. Att man lyckats ”göra en poäng” och fått medieuppmärksamhet är inte liktydigt med att metoden man använde för att skapa uppmärksamheten var okej. Och av just den anledningen tycker jag riktigt, riktigt illa om ditt inlägg. Med försåtlig ”kompiston” (”Vi killar …”) och retoriska tramsgrepp (”… alla våra kommentarer … bidrar till att bevisa vårt nederlag.”) försöker du ogiltigförklara de seriösa reaktioner på Schymans pr-trick som handlar om just metoderna. Det är som att försvara ett häxbål med orden ”det värmer ju”. Vill du leva utan värdegrund får du väl göra det. Jag vill det inte.

  2. Applåder och stående ovationer Peter! Ett så snyggt blogginlägg och svar att jag hoppar av iver och beundran. Mitt i prick!

    Det går inte att rättfärdiga att man eldar upp pengar. De hade lika bra kunnat göra det med låtsas pengar, sagt att de varit riktiga, och fått samma PR effekt, och pengarna hade fortfarande funnits kvar.

Jag stödjer projektet Gula hund

Bekämpa främlingsfientlighet!

Vi gillar olika!

Följ mig på Twitter

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

