By Peter Carlsson

Tankar, reflektioner och hugskott.

Fortsättning på en dålig idé

I dag fick jag svar på mitt mejl till SVT angående deras usla programidé ”Hund i familjen”. Den ansvarige projektledaren Björn Östlund skriver så här:

Hej Peter,
Tack för ditt mail. Det är många olika trådar som du tar upp och det är svårt att svara på alla eftersom de i viss mån går i olika riktningar. Eftersom jag ännu inte personligen satt mig ner och diskuterat igenom alla faktafrågor runt hundarna och vad de mår bra av med experter och hundorganisationer så kan jag inte ge detaljerade svar i sakfrågor. I det här skedet är det produktionsbolaget som haft kontakten med expertsidan, men de mail som jag fått vidarebefordrade till mig från representanter hos tongivande hundorganisationer gör att jag känner mig trygg i vårt arbete.

Min, och SVTs, grundläggande inställning i den här frågan är att om hundarna har det bra under inspelningen så måste detta vara vad som styr. Vem ska avgöra detta? Vi måste kunna förlita oss på erkända och etablerade experter och organisationer, och beprövad vetenskap. Annars finns det ju ingen grund för några beslut överhuvudtaget.

Vi ska självklart inte heller ge ett intryck av att hundar är slit-och-slängvaror. Respekten för djuret är det som styr.

Just nu håller jag på ett väldigt snabbt och effektivt sätt, via de många reaktioner som vi fått, på att lära känna landskapet runt hundintressena – opinionsbildare och intresseorganisationer. All denna input kommer att finnas med oss när vi avgör hur vi går vidare.

Jag återkommer gärna till dig med ett mer exakt svar när jag själv blivit mer insatt i sakfrågan. Påminn mig gärna om jag glömmer bort det.

Vänliga hälsningar
Björn

Jag har svarat Björn och gett honom några tips på moderna hundexperter som kan hjälpa till och skapa en motbild till den SVT fått via SKK och Hundskyddsföreningen. Och jag kan inte låta bli att mitt i alltsammans ändå tolka Björn Östlunds svar positivt – det finns en öppning och åtminstone en vilja att lära sig mer. Låt oss hoppas att det leder till att man på SVT inser att t ex SKK inte är bra representanter för en modern och vetenskapligt underbyggd bild av hunden som den emotionella varelse den faktiskt är.

Postat i:Allmänt, Personligt, Skriverier, , , , , , , , , , , ,

Jag stödjer projektet Gula hund

Bekämpa främlingsfientlighet!

Vi gillar olika!

Följ mig på Twitter

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

