By Peter Carlsson

Tankar, reflektioner och hugskott.

Ett hamelskt Danmark

I dagens Sydsvenskan får den danske integrationsministern Søren Pind, ökänd för sin önskan att vilja assimilera istället för integrera, frågan om vad integration står för. Den danske ministern svarar:

”Det står för ett mångkulturellt samhälle där invånarna lever i parallellsamhällen och vänder sig bort från varandra.”

Jag vet att jag av vissa betraktas som företrädare för en något konservativ syn på språk, men är inte den danske ministerns svar ett uppenbart exempel på orwellskt nyspråk? Där krig betyder fred, nej betyder ja och kanske absolut? Vad han definierar låter nämligen för mig ruskigt likt segregation (rumsligt åtskiljande av folkslag), inte dess motsats, integration.

Och med den språkliga logiken börjar man ju fundera på vad Søren Pind egentligen menar när han talar om assimilation … Eufemism, någon?

Eller så är allting bara skämt, vilket inte är helt ovanligt i Danmark. Det visste ju redan William Shakespear.

Postat i:Allmänt, Personligt, Skriverier, , , , , , , , , ,

Jag stödjer projektet Gula hund

Bekämpa främlingsfientlighet!

Vi gillar olika!

Följ mig på Twitter

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

